woensdag 22 maart 2017

Gordijn- Hebreeën 10:19,20

Dankzij het bloed van Jezus
kunnen we zonder schroom
binnengaan in het heiligdom,
omdat hij voor ons
met zijn lichaam
een weg naar nieuw leven gebaand heeft
door het voorhangsel heen.

Hebreeën 10:19,20

'Een weg naar nieuw leven door het voorhangsel heen ', het is een fragment uit de brief aan de Hebreeën waarin Paulus een link legt met wat er gebeurde in de tempel toen Jezus stierf. Het voorhangsel scheurde om duidelijk te maken dat de weg naar God nu vrij is. Zonder verlegen te zijn, zonder schroom, mogen we nu bij God komen. Nieuw leven is mogelijk. In één tekst is hier prachtig uitgelegd waar het om draait bij Goede Vrijdag en Pasen.
Nu is deze tekst voor kinderen best lastig. Hij is lang en er staan lastige woorden in (schroom, heiligdom, voorhangsel). Tegelijk zijn het kernwoorden in het evangelie, die ze in deze 40 dagentijd misschien zullen horen in de kerk. Een goede reden om toch deze tekst een keer te nemen voor een kijktafel.
Ik kwam op deze tekst voor onze 40 dagentijd omdat ik een prachtig boek op mijn deurmat vond. 'De tuin en het kruis' heet het, maar als ik zelf een titel zou mogen bedenken, zou ik het boek 'Het gordijn dat scheurde' noemen. Het boek maakt in prachtige tekeningen de kern van het evangelie duidelijk. Vanaf de tuin van Adam en Eva, waar het mis ging, tot de tempel met het gordijn dat honderden jaren gesloten bleef. Met de climax: het gordijn dat scheurde. De waarschuwende engelen met het zwaard houden niemand meer tegen, de weg naar God is weer open.


Voor de kijktafel kon ik eigenlijk niet kiezen welke bladzijde van het boek ik open wilde zetten. Eigenlijk zijn alle bladzijden prachtig!

De kinderen bedachten de oplossing: iedere dag een stukje lezen van het boek en de volgende bladzijde neerzetten. Dat lijkt me een goed idee voor de stille week!


Ps: dit komt uit: 'De tuin en het kruis ' door Carl Laferton - 12,50 net uitgekomen en verkrijgbaar bij iedere evangelische boekhandel.

2 opmerkingen:

  1. Door jouw blog heb ik 'em gekocht:).
    Dank je voor de tip! Mooi boek!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kan hem toch ook nu nog kopen? Dat lijk me echt een heel mooi boek!

    BeantwoordenVerwijderen